Podnikání „nanečisto“
Kde inzerovat?
Mezi nejvyužívanější servery určené k prodeji rukodělného zboží patří například Fler nebo Potvor, podobně zaměřené inzeráty najdete například ale i na Mimibazaru, Aukru nebo Facebooku. Samozřejmě ale existují i mnohé další. Výjimkou není ani to, že někteří prodejci využívají více stránek najednou, aby měli možnost svými výtvory oslovit co nejvíc kupujících.
Pokud váháte, které „odbytiště“ bude tím pravým pro vás, nejdříve prozkoumejte terén. Zajímejte se o to, jak rychle se na daném serveru zboží prodává a kolik lidí na něj chodí.
Výhodou specializovaných prodejních serverů je to, že se vlastně už nemusíte starat o propagaci samu o sobě – lidé sem přichází prostě nakupovat originální, ručně vyrobené zboží. Oproti tomu například na Facebook lidé chodí primárně přece jen za jiným účelem a dát o sobě a svých výrobcích vědět tak musíte vlastními silami.
Za kolik prodávat?
Je třeba počítat s tím, že i tady čert a konkurence nikdy nespí a jednou z možností, jak v ní obstát, je i cena. Zpočátku, při „oťukávání“ terénu, je proto třeba zmapovat, v jakém cenovém rozmezí se asi pohybuje to, co sami nabízíte – stručně řečeno, za kolik prodávají ostatní. Možná si svých nápadů ceníte příliš, snad se zbytečně podceňujete. Cena každého výrobku by měla být součtem jednoduché rovnice – součet ceny materiálu, hodnoty práce (a vlastního nápadu) a náklady na prodej.
Právě vaše přičinění je, když zůstaneme u matematiky, v tomto případě proměnnou, s níž můžete do budoucna pracovat v závislosti na tom, jak úspěšní jste při prodeji. V neposlední řadě je to také čistý zisk, který vám vaše „podnikání“ v konečném důsledku vynese.
Kolik zaplatím?
I z důvodu určení konečné ceny je zásadní pečlivě si pročíst podmínky inzerce každého serveru, o jehož využití uvažujete. V zásadě jsou dvě možnosti, jakým způsobem jsou takové služby zpoplatněny:
· Provize – po vytvoření profilu na inzertním serveru a vložení zboží vesele prodáváte a teprve ze zboží tímto způsobem prodaného je vám napočítána provize – zpravidla se pohybuje kolem deseti procent prodejní ceny (Fler, Potvor) a platí se měsíčně.
· Poplatek za vložení– tady se platí poplatek za nabídku a následně neplatíte nic. Nikoho nezajímá, zda jste prodali a kolik kusů.
Proč to zkusit?
Pokud nemáte prozatím odvahu „položit se“ do všech záludností vlastního podnikání, jako je vytvoření a správa e-shopu, propagace vlastních stránek a podobně, ale chcete prostě jen zjistit, jestli by se vámi vytvořené zboží prodávalo, tato možnost určitě stojí za zvážení. Třeba jen na rozjezd, než o sobě dáte vědět.